Nacht van de Filosofie Fryslân - OVER GRENZEN
Boterhoek 1, 8911 DH Leeuwarden,
Op zaterdag 9 april vindt in Tresoar en het Historisch Centrum Leeuwarden de 9de editie van de Nacht van de Filosofie Fryslân plaats. Grote denkers en sprekers komen samen en geven hun visie op het thema ´Over Grenzen´.
Wat zijn grenzen? Hebben we ze nodig? En hoe gebruiken we ze? Hoe en wanneer verdedigen we ze? Wanneer gaan we over grenzen? Tijdens de Nacht van de Filosofie Fryslân wordt gezocht naar een antwoord op deze vragen en worden er grenzen overschreden van waar niet over gesproken mag worden.
Te gast zijn onder andere Marli Huijer, Paul Scheffer, Bas Heijne, Tinneke Beeckman, Boris van der Ham, Michel Dijkstra, Floris van den Berg, Sander de Boer, Pieter Boele van Hoensbroek, Tamar de Waal, Thierry Baudet en Pieter Zee.
Voor kinderen t/m 13 jaar is er ´s middags een gratis jeugdprogramma met super leuke interactieve games!
Locaties:
Tresoar, Boterhoek 1, Leeuwarden
Historisch Centrum, Groeneweg 1, Leeuwarden
Entree:
Middagprogramma: standaard € 8,50 | student € 3,50 | kinderen t/m 13 jaar gratis
Avondprogramma: standaard € 19,50 | student € 12,50
Passe-partout: standaard € 24,50 | student € 15,00
sprekers :
Hubertus Bahorie
Sinds 2014 is Hubertus Bahorie de stadsfilosoof van Delft. Tijdens de Nacht van de Filosofie Fryslân vertelt hij wat de rol van een stadsfilosoof precies inhoudt en hoe filosofie een bijdrage kan leveren in het oplossen van problemen op bestuurlijk en maatschappelijk niveau. Dit kan variëren van persoonlijke en individuele vraagstukken, tot interactie en communicatie, maar ook besluit- en planvorming die van invloed zijn voor de stad.
Thierry Baudet
Thierry Baudet is schrijver, journalist, academicus, opiniemaker en oprichter-directeur van de onafhankelijke denktank Forum voor Democratie. Baudet neemt een consistente positie in van anti-establishment en houdt het publiek scherp waar het gaat om onuitgesproken aannames en patronen in de politieke besluitvorming. Hij trekt een duidelijke grens in het beschermen van de eigen Nederlandse/westerse cultuur en schuwt de provocatie niet.
Tinneke Beeckman
Tinneke Beeckman studeerde moraalwetenschappen en filosofie aan de VUB en de ULB. Ze is doctor in de moraalwetenschappen. In 2012 verscheen haar boek 'Door Spinoza's lens', dat werd bekroond met de Libareles-prijs. Ze geeft lezingen over filosofie, is columnist bij De Standaard, en ze schrijft voor Belgische en Nederlandse media. Ze blogt regelmatig. Recent verscheen haar boek 'Macht en Onmacht. Een verkenning van de hedendaagse aanslag op de Verlichting' (De Bezige Bij, 2015).
Floris van den Berg
Over de grenzen van het denken.
Een niet vrijblijvend exposé over ecohumanisme
Floris van den Berg is filosoof en, zo beweert hij zelf, dus atheïst en veganist. Van den Berg is een slachtoffer-denker: hij gebruikt filosofie om op te komen voor (onmondige) slachtoffers. In zijn werk zoekt hij de grenzen van onze moraal op. Hij is van mening dat de wereld beter af is zonder religie, omdat religie leidt tot veel onnodige onderdrukking en slachtoffers, zoals hij betoogt in zijn boek 'Hoe komen we van religie af?'
Pieter Boele van Hoensbroek
Filosofie óver grenzen of bínnen grenzen?
Op zoek naar Afrikaanse Filosofie
Er is al 50 jaar een levendig debat over Afrikaanse filosofie. Er zijn mensen die stellen dat filosofie cultuurgebonden is zodat Afrikaanse filosofie heel anders is dan 'westerse'; zij spreekt uit mythen, spreekwoorden, wijsheidsgedichten, etc. Anderen stellen juist dat het menselijk denken geen continenten of rassen kent.
Sander de Boer
De grenzen van de verbeelding: gedachte-experimenten rondom persoonlijke identiteit
Misschien kent u ze wel dit soort filosofische gedachte-experimenten: stel dat een wetenschapper met weinig morele scrupules uw brein (A) om zou wisselen met het brein van iemand anders (B). Wie bent u na afloop van dit experiment? Bent u de persoon met het B-lichaam waar nu uw brein inzit? Of bent u juist de persoon met uw oorspronkelijke lichaam waar nu het B-brein inzit?
Michel Dijkstra
De weg naar binnen is de weg naar buiten
De oosterse filosofie staat bekend om haar nadruk op het innerlijk. Deze weg naar binnen leidt echter niet tot navelstaarderij, maar juist tot een dieper contact met de buitenwereld. Aan de hand van het taïosme en (zen)boeddhisme laat Michel Dijkstra zien hoe de oosterse filosofie ons uitdaagt om voorbij de grenzen van het eigene te kijken. Zo kunnen we de ander werkelijk ontmoeten en elkaar verrijken.
Boris van der Ham
We spreken over een vluchtelingencrisis, en het woord crisis is niet overdreven. Afgezien van wat de vluchtelingen zelf doormaken, zet hun komst de verhoudingen in Europa en de samenleving op scherp. De vraag dringt zich steeds sterker op hoe we onze humaniteit, onze (mede)menselijkheid, bewaren, zowel in onze omgang met migranten, als in de omgang met elkaar.
Hans Harbers
Animal Farm Love Stories|Op de grens van mens en dier
"Joppe, zo heet mijn hond - een Friese Stabij. Is hij een 'sentient being', een 'persoon' zelfs, waaraan hij rechten kan ontlenen, zoals verdedigers van dierenrechten beweren? Nou, ik dacht het niet - 't is en blijft 'maar' een hond. Is het dan een ding, waarmee je uiteindelijk kunt doen en laten wat je maar wilt, zoals nogal wat filosofen hebben verdedigd? Nee, natuurlijk niet - ik gooi zijn stok in het water, hem niet!"
Marli Huijer
Achterblijven
Wat betekent migratie van familie of het vertrek van een geliefde of van collega's voor degene die achterblijft? Huijer betoogt dat vertrekken en achterblijven door het 'kleiner worden van de wereld' een geheel nieuwe betekenis krijgen; het definitieve afscheid lijkt verleden tijd.
Paul Scheffer
De vrijheid van de grens
Het overschrijden van grenzen wordt vaak gezien als de enige weg naar vooruitgang. We leven het leven als een immer wijkende horizon, als een vrijheid die zich steeds verder heeft losgezongen van een vorm - met een wereld zonder grenzen als het hoogste ideaal. Want wie zijn wij, wereldburgers, om anderen toegang tot ons grondgebied te ontzeggen?
Tamar de Waal
Tamar de Waal is politiek filosoof en werkt aan een proefschrift over de ethiek van migratie, inburgering en democratisch burgerschap aan de Universiteit van Amsterdam. Met de aanhoudende vluchtelingenstroom wordt Nederland getest: zijn we goed voorbereid op het opnemen van nieuwkomers in de maatschappij?
Pieter Zee
Over grenzen
Om grenzen te kennen, moet men eerst het grensloze kennen. Om het deel te kennen, moet men het geheel overzien. Leer daarom diep te kijken naar de ware aard van werkelijkheid van geen geboorte en geen dood, van geen komen en gaan, maar van continuïteit van zijn, eeuwig nu. Het zijn, dat onbegrensd is, ongeboren, niet sterft, is onze essentie en geeft de maat aan voor de symfonie van ons leven.