De Fysica van Verkeer
Middelburg, Kousteensedijk 7.
De dagelijkse files vormen een bron van grote ergernis voor velen. Toch is het verschijnsel ‘file’ een buitengewoon interessant studieobject, waarmee onderzoekers die werkzaam zijn binnen de verkeerstroomtheorie zich inmiddels al vele jaren bezighouden. Interessant, omdat zich zowel voor, tijdens en na het ontstaan van een file zeer interessante verschijnselen voordoen. Voorbeelden daarvan zijn de zogenaamde capaciteitsval en de inmiddels veel besproken spookfiles. Maar niet alleen in autoverkeer, ook in voetgangersstromen zijn er opmerkelijke fenomenen zoals zelforganiserende dynamische strookvorming, spontane faseovergangen en turbulentie.
Deze verschijnselen worden besproken en er wordt toegelicht welke oorzaken er achter deze verschijnselen schuil gaan. Op grond van de uitkomsten van empirisch onderzoek kunnen, met geavanceerde wiskundige modellen, de verschijnselen verklaard en gereproduceerd worden. Dit levert nieuwe inzichten op over hoe verkeersstromen zich gedragen, maar geeft ook oplosrichtingen waarlangs door slim te managen wat aan die files gedaan kan worden. Ook het managen van grote voetgangersstromen tijdens evenementen is een belangrijke toepassing; voorbeelden uit het recente verleden laten maar al te vaak het belang van verstandig Crowd management zien.
Het managen van verkeersstromen vormt dan ook het sluitstuk van de lezing. De Praktijkproef Amsterdam zal worden besproken, een grootschalige praktijktest waarin recente inzichten zijn ingezet bij de ontwikkeling van een wereldwijd uniek regelconcept. En ook een toepassingen van Crowdmanagement, waaronder het herontwerp van de Al Mataf moskee in Mekka.